Jag ska flytta till Lund!

Värsta kvällstidningsrubriken på det här inlägget, fast då borde det väl vara ännu mer tårdrypande. ”Maria lämnar hemstaden i tårar, söker lyckan i Lund”. Nåja, jag ska väl inte lämna Pargas i tårar, och inte heller är jag ute efter att finna lyckan i Lund, men ja: Jag ska flytta till Lund. När jag kom hem därifrån sist skrev jag att jag hade på känn att det inte var sista gången jag var där, och det berodde på att jag redan då visste att jag skulle återvända.

Riktigt så dramatiskt som det kanske låter är det ändå inte. Tidsmässigt är det nämligen bara en månad jag ska stanna, så alla som redan känner att de skulle sakna mig hemma i Finland kan andas ut. Och till dem som suckar över att inte slippa se mitt tryne för en längre period än så kan jag bara beklaga. I’ll be back!

Saken är nämligen den, att jag har blivit inbjuden som gästforskare till Lunds universitet. Där sysslar de bland annat med medicinsk humaniora, vilket är högst intressant och relevant för min egen forskning. När jag fick erbjudandet om att komma till etnologerna i Lund och få vistas i deras forskningsmiljö kunde jag bara inte tacka nej, och på den vägen är det. Jag tror och hoppas att min egen forskning, om sjukdomsberättelser om diabetes typ 1, kommer att dra stor nytta av det här utbytet.

Åboland

Jag åker i september, så ännu har jag gott om tid att njuta av den åboländska sommaren. Nu är den bästa tiden på året att bo här. Men Lund i september kommer att bli bra. Mer än bra. Jag ser verkligen fram emot det!

Tips mig gärna om vad man kan göra i Lund och Skåne! Vad får jag inte missa? Var ska man äta, var ska man springa (ja, för löparskorna ska givetvis med!) och vart ska man åka om man har en ledig helg? Berätta för mig! 

15 reaktioner på ”Jag ska flytta till Lund!

  1. Hej. Om du är i Skåne redan lördagen den 2 september då Helsingborgs Marathon går så är du välkommen att besöka mig i målgången på Gröningen där jag kommer att stå tillsammans med Diabetesförbundet i Hbg för att få folk att ta ett diabetesarmband som jag gör mot att de skänker 50kr till forskningen . Vi kommer även att ta blodsockerprov på de som önskar , dela ut Bamsetidningar M M . Så välkommen dit ( du ska kanske springa själv i loppet också ) . Lycka till i Lund. Jag brukar ställa frågor till Åke Lennmark en av forskarna där när det är något jag inte förstår .
    Mvh Madelene Thomson ( mormor till Alicia 4 år med diabetes sedan ett år😢)

    Gilla

    1. Vilken otur, jag anländer dagen efter loppet! Dålig tajmning av mig där, men det funkade bäst så här med boende etc. Annars hade jag väldigt gärna deltagit i loppet, och vilket fint initiativ av dig/er! Så bra med synlighet för diabetes typ 1!
      Jag har också träffat Åke, en mycket sympatisk och kunnig person! Jag sätter stor tilltro till att han och de andra forskarna löser typ 1-gåtan snart (eller åtminstone någon gång)! 😊

      Gilla

  2. Hej

    Vet ej om min kommentar till dig kom fram för jag fick ett ” felmeddelande ” att jag hade redan skickat samma kommentar tidigare men det hade jag inte 😊.

    Madelene Thomson

    Gilla

      1. Aha, såg nu att det gick fram. Jag instämmer , Åke är en perfekt bollplank för oss som inte är så insatta ännu och tar sig alltid tid att svara på mina frågor.

        Liked by 1 person

  3. Hej. Låter som en spännande tid, som du har framför dig 🙂 Ang sevärdheter och mat i Skåne, så finns det ett ställe du inte får missa sen. Om du gillar fisk så gör ett besök i Kåseberga och deras fiskbutik: http://www.kaseberga-fisk.se. Kåseberga ligger i Ystad kommun och är ett ”måste” besök när vi är i Skåne 🙂

    Gilla

    1. Ja, verkligen! Tusen tack för tipset, jag älskar fisk och skaldjur! Det får bli en tur till Kåseberga, tror jag bestämt! Jag har varit i Ystad förut, men inte i Kåseberga så det är nog dags 😊

      Gilla

  4. Grattis Maria! Vilken fantastisk chans att få ta del av något sådant! Jätteroligt!

    Köpenhamn är alltid en bra idé! 😉

    Gilla

  5. Grattis! Ser fram emot att läsa om din vistelse i Lund, både vad det ger forskningen och om andra roligheter som du har för dig! Hoppas alltså du hinner litet med bloggen också 😉

    Gilla

    1. Tack! Jo, vi får se hur mycket jag hinner uppdatera bloggen, den kommer nog inte att vara på första prioritet i Lund men säkert ska jag hinna med ett eller annat inlägg därifrån också 😉

      Gilla

  6. Välkommen till Lund! Här bor jag 🙂 Skrylle ligger ganska nära Lund, ut mot dalby, där brukar jag springa eller cykla mountainbike. Det finns även en restaurang där. Om jag inte vill köra någonstans så brukar jag springa vid Rinnebäck och reningsverket då kommer man ut lite mer i naturen fast man ändå är i Lund 🙂 Hässleberga är också fint område att springa/röra sig i. Hälsningar helathydiabetic (instagram, har du inte fixat det ännu? 😉

    Gilla

    1. Tack för tipsen, jättebra med riktig inside information! 😉 Jag måste nog plocka fram en karta och orientera mig fram ordentligt för just nu känner jag bara till stadskärnan, kring Lundagård, kyrkan och universitetesområdet.
      Haha nej, det blir nog så att när jag eventuellt kommer fram till att jag ska börja med instagram har alla andra redan hunnit sluta 😀

      Gilla

Kommentera

