Melonpizza till midsommar

Vattenmelonpizza

Vid det här laget har kanske de flesta planerat sin midsommarmeny redan, men om någon vill ha ett tips på en fräsch efterrätt kommer jag med ett sådant här:

Melonpizza!

Jag gjorde en igår, för att testa, och den blev riktigt bra. Något av det bästa med den är att den är så enkel att göra (och god att äta, förstås).

Melonpizza

Man tar en melon, skär en stor rund skiva där melonen är som bredast, och delar den i lagom stora pizzabitar. Därefter kan man ösa på med bär och frukt och annat gott. Jag hade lite turkisk yoghurt underst, och sedan blåbär, jordgubbar, kiwi, granatäpple, kakaonibs och kokosflarn på. Ja, och så några blommor som ätbar dekoration också. Här är det bara fantasin som sätter gränser!

Melonpizzan

Jag skulle säga att melonpizzan faktiskt till och med är snäppet vassare än melontårtan, som jag tipsade om ifjol. Melon är lite trixigt för mitt blodsocker, men bra mycket bättre än mycket annat i efterrättsväg. Med lite insulin en stund före jag äter har jag goda chanser att få till en stabil blodsockerkurva – och det är ju det jag eftersträvar i den ständiga blodsockerkampen.

En reaktion på ”Melonpizza till midsommar

Kommentera

