Hej då, pumpen!

IMGP4471

Idag säger jag hej då till den insulinpump som jag bara hann ha ett kort tag. Pumparna ska skickas tillbaka så snabbt som möjligt efter att man har fått en ny, men allra senast inom två veckor. Vis av erfarenhet brukar jag alltid vänta ungefär så länge som möjligt innan jag postar den gamla pumpen, för att hinna se att den nya inte har något akut fel (det har nämligen också hänt mig).

IMGP4472

Med tanke på postgången i det här landet är jag väldigt noga med att få kvitto på att jag har skickat iväg pumpen, men det ska man ju vara i vilket fall som helst…

IMGP4474

Den senaste tiden har jag haft mycket kontakt med distributörer av diabetesmaterial, känns det som åtminstone. En av mina Dexcom-sensorer vägrade låta sig appliceras när jag skulle skjuta in den under huden, och jag var tvungen att mejla en annan distributör och fick dividera kring huruvida det var ett handhavandefel eller inte. Det var det inte, så jag fick en ny sensor i ett paket på posten.

Det här är ju verkligen i-landsproblem i allra högsta grad, men det känns så onödigt när grejerna inte fungerar. Som om man inte hade nog med själva sjukdomen liksom…

En reaktion på ”Hej då, pumpen!

  1. Håller med. Känns som det är tillräckligt med bara diabetesen.. Men vi ska ju också hålla koll på hjälpmedlen och insulinen.. Hjälpmedlen ska skötas (bytas lock, batterier etc), de kan vara felaktiga, de ska beställas med jämna mellanrum så man alltid har de hemma, man ska hålla koll så det inte är röda dagar eller annat så beställningen kan dröja. Man får hålla koll om man ska vara borta en längre stund att de räcker de man har hemma. Insulin ska ligga i rätt temperatur. Och man får då och då bläddra i manual för att kolla hur man ska använda hjälpmedlen på rätt sätt. Så ja en del pyssel utöver bara diabetesen
    Tyvärr..

    Gilla

Kommentera

