Kylfodral för insulin

I sommarens soliga dagar, som hittills inte har varit så varma (men kanske blir det ännu) kan det vara bra att veta hur man ska hantera insulinet i värmen. Som typ 1-diabetiker klarar man sig inte länge utan insulin, så det är en nödvändighet att ha fungerande insulin med sig i alla lägen.

FRIO

Förra sommaren skrev jag om insulin och värme, och då nämnde jag FRIO-kylfodralen, men visade ingen bild på dem. Jag har två små fodral och ett stort, urgamla sådana. Jag har för mig att de införskaffades till min Tysklandsresa 2002, så det var inte igår, direkt. (Jag tillbringade en sommar i Tyskland som 18-åring, efter att jag hade tagit studenten – ack ack ack, det var nog tider det!)

FRIO-fodralen fungerar fortfarande utmärkt, och jag använder dem till att förvara insulinet i om jag ska resa bort sommartid, eller helt enkelt om det är varmt och jag ska ha insulinet i bilen eller på stranden eller liknande.

FRIO Kylfodral

Man lägger bara den inre påsen i kallt vatten, så aktiveras kristallerna inuti. Här kan man läsa mer om FRIO-fodralen, som det verkar finnas en uppsjö av återförsäljare av. Det är bara att googla! Fodralet på bilderna är i storlek Large, och rymmer fem insulinpennor. Skönt att slippa dra med kylklampar, och så går det ju så fort att aktivera kylfodralen också. En jättebra uppfinning, tycker jag!

Kommentera

