Europeiskt recept

Jag har börjat förbereda mig lite smått inför vistelsen i Lund redan. Eftersom jag bara stannar en månad är planen att jag ska ta med mig det insulin jag kommer att behöva, samt ungefär lika mycket till i reserv.

Nu är jag ju den som hellre tar det säkra före det osäkra, speciellt när det gäller min diabetes, så jag har också bett om att få ett europeiskt recept, som anlände med posten häromdagen.

European medical prescription

Ett europeiskt recept kan användas vid köp av läkemedel (i mitt fall det livsnödvändiga insulinet) på apotek i ett annat EU-land. På Vårdenhetsval.fi (som upprätthålls bland annat av Fpa, Institutet för hälsa och välfärd samt Social- och hälsovårdsministeriet) kan man läsa mer om vad det europeiska receptet är och hur det används utomlands. I Finland har vi elektroniska recept nuförtiden, men man kan tyvärr inte printa ut ett sådant själv och ta med sig till ett annat EU-land och tro att det ska vara giltigt där.

Nu känner jag mig direkt lite tryggare inför resan! Plan B – check!

Kommentera

