Löparskor för diabetesfötter

Ni vet vad jag tycker om uttrycket diabetesfötter, eller hur? Det är så komiskt på något sätt, som om det bara var fötterna som hade diabetes. Mina fötter har ju för all del diabetes, liksom hela min kropp, så jag får väl vänja mig vid att de kan anses höra till kategorin diabetesfötter.

Asics Gel-Nimbus 18

Nu skulle de här diabetesfötterna vara i behov av ett par nya löparskor. Mina Asics Gel-Nimbus 18 har varit helt oslagbara, men de börjar bli lite slitna i hälkappan. Jag skulle mer än gärna köpa ett par likadana till, men den nya modellen Asics Gel-Nimbus 19 var inte alls lika bekväm på foten när jag provade den i butiken häromdagen. Dessutom är prisklassen på den nya modellen sådan att det svider till ganska ordentligt i plånboken…

Mina fötter mår bra för tillfället, men nuförtiden är jag ganska noga med vad jag sätter på dem. Jag har sett förfärliga bilder på diabetesfötter med oläkta sår och till och med amputerade tår, och det är någonting jag – självklart – vill försöka undvika med alla medel. Jag tror kanske inte att det spelar lika stor roll vad man har på fötterna om man inte springer långt, hårt och mycket (själv började jag springa med ett par inhandlade för några tior från Lidl) men när man nöter vägarna ett visst antal kilometer i veckan med sina diabetesfötter känns det som om bra löparskor är högsta prioritet.

Asics Nimbus 18

Jag har fått mitt löparsteg analyserat och tror att jag har ett supinerat steg. Dessutom har jag en ganska smal fot, med höga fotvalv. Jag söker en neutral löparsko med ganska mycket dämpning för långlöpning. Jag har sneglat på skor från Mizuno, Saucony och New Balance, men jag blir matt bara av tanken på att börja forska i, utreda och testa en massa nya modeller. Tidigare har jag också sprungit i Adidas, och jag promenerar gärna i Nike eller Salomon (beroende på terräng). Reebok har fungerat för styrketräning på gymmet, men för promenader i den modell jag hade var Reebok en ren katastrof, som resulterade i en massa skavsår – precis det jag vill undvika.

Därför undrar jag: Är det någon som kan rekommendera en bra löparsko? Den bör vara anpassad för ett neutralt eller supinerat löparsteg, och ha bra dämpning för långlöpning. Om den dessutom motsvarar Asics Gel-Nimbus 18 blir jag tipsaren evigt tacksam!

6 reaktioner på ”Löparskor för diabetesfötter

    1. Tack för tipset! Du har nog rätt i att det kan behövas proffshjälp, det är ju verkligen en djungel av löparskor där ute. Jag ska ta mig dit när jag är på plats i september!

      Gilla

  1. Jag köpte senast Asics cumulus 18, och sprang t.ex mitt maraton i dem. De är ganska ”klumpiga” och inte direkt den lättaste modellen och absolut inte för intervaller, men för långpass bra. Sedan har jag Mizuno wave rider 18, den är okej. Jag tycker att den modellen har långa skosnören, vilket ju egentligen är en liten detalj. Problemet blir bara att jag kanske snör dem för tight och så spänner de på tårna och trampdynan sedan.

    Det här är annars ett ämne som intresserar mig mycket och jag läser med iver andra människors kommentarer 🙂 Det finns så mycket skor där ute och jag tycker inte att jag ännu hittat ett optimalt par och då har jag kanske fyra par som jag varvar bland…

    Gilla

    1. Jag har faktiskt kikat på Cumulus, de ska visst påminna ganska mycket om Nimbus. Synd nog såg jag att den nya modellen av båda skorna i butikerna här är helsvart, så trist färg på ett par löparskor! Men det kommer säkert färggladare varianter också snart. För visst spelar ju sånt också in i valet 😉
      Ja, det är verkligen inte lätt att hitta ett par löparskor som har ”allt”. För just längre sträckor har Nimbus 18 varit perfekta för mig, och därför grämer det mig så mycket att den nya modellen inte kändes likadan. Jag kanske tar den till sist ändå, men för den summan som skon ligger på nu känns det som om det kan vara bra att kolla upp andra alternativ också. Jag ska hålla Mizuno wave rider i minnet, tack för tipset! 😊

      Gilla

Kommentera

