Att leva med diabetes eller att leva för diabetes

Semester ger oftast tid för reflektion. Jag reflekterar över det mesta i tid och otid, men allra mest efter en tids ledighet. Livet med diabetes typ 1 är ofta i mina tankar, förmodligen för att jag aldrig kommer ifrån den praktiska biten av sjukdomen, den som innebär att ta blodtest, injicera insulin, räkna kolhydrater, analysera och planera. Det är någonting som ständigt pågår, dag ut och dag in, semester som vardag.

Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min diabetes och på hur den påverkar mig i vardagen. Ibland känns det nästan som om jag lever för min diabetes, istället för att leva med den. Blodsockerkampen är ständig för en person med diabetes typ 1, det vet nog de flesta som läser Att vara etta, men balansgången mellan att låta sjukdomen ta över är hårfin. Samtidigt som man strävar efter stabila blodsockervärden och ett bra HbA1c, kan jakten på det perfekta värdet ta över helt, eller i alla fall för mycket för att det ska kännas riktigt sunt psykiskt.

Jag har till exempel svårt att inte göra något åt saken direkt om jag ser att mitt blodsocker är högt. Då injicerar jag insulin – visst, självklart – men ibland räcker det inte, och då kanske jag är tvungen att ta en promenad för att sätta fart på processen och få ner blodsockret. Även om det så är nästan mitt i natten, och även om jag egentligen hade velat ta det lugnt och inte alls hade tänkt gå ut. Då är det enbart sjukdomen som styr, och jag far runt som en skållad råtta för att vara den till lags.

CGM

Ibland undrar jag varför jag kämpar så mycket. Är det för min egen skull; för att må så bra som möjligt fysiskt, för att få leva så länge och friskt som möjligt, eller för läkarnas skull; för att få presentera fina blodsockerkurvor och få beröm när jag besöker sjukhuset? Eller är det något annat som ligger bakom? Vad? Till vilket pris? Ibland känns det som om jakten på den perfekta blodsockerkurvan suger musten ur mig, och då vet jag att jag antagligen lever lite för mycket för min diabetes, istället för att leva med den. Samtidigt måste jag göra vissa saker för att överhuvudtaget överleva med den här sjukdomen (som att ta insulin till exempel), men jakten på perfektion rimmar ganska illa med diabetes typ 1, som är en sjukdom som aldrig kommer att låta dig vinna.

Någon som känner igen sig? Lever du med din diabetes, eller för den?

6 reaktioner på ”Att leva med diabetes eller att leva för diabetes

  1. Själv har jag kämpat länge med depression och även om jag mår bättre så har den där invanda likgiltigheten på något sätt fastnat. Men jag märker tydligt att jag blir mera aktionsstressad av sensorn. Man ser ju liksom allt (nästan) live, och så piper den ju fan hela tiden om man försöker fuska :p

    Kommer få en sensor per månad. Tydligen borde jag ha fått cgm möjligheten (dvs allt material som hör till) när jag fick pumpen. Men sånt är ju svårt att veta om ingen berättar :/ ska hämta allt från Åland om drygt en vecka (hittills har jag bara haft lånegrejer från tyks inför läkarbesök). Men dom har en öppen föreläsning på Åland med inbjuden svensk dietist och läkare som ska prata om diabetes och motion samtidigt som jag hämtar grejerna så det känns helt okej värt att resa ändå (föreläsarna lär alltså ska vara toppen)

    Gilla

    1. Ja, det är verkligen en av de stora nackdelarna med sensor, att det kan bli så himla stressande att se den jäkla kurvan hela tiden – speciellt om den inte ser ut som man vill att den ska, och det gör den ju långt ifrån alltid 😉

      Det låter ju jättebra att du kommer att få tillgång till allt material, men som du skriver: hur ska man veta det om ingen säger det åt en? Ibland känns det som om man ska ta reda på allt själv…
      Det låter ju jättespännande med föreläsning etc. på Åland! Jag vill också! 😉 Jag brukar faktiskt försöka ta en tripp till ön en gång per sommar, men i år blir det inte eftersom jag har så mycket annat med jobbet och så Lund snart. Men snart igen, hoppas jag!

      Gilla

      1. Ja jag tänkte faktiskt på dig när jag hörde om föreläsningen eftersom det var motionsinriktat 🙂 återkommer med rapport efteråt :p

        Gilla

  2. Förut styrde jag mitt liv väldigt mycket efter diabetesen. Alltid vad som var bäst för sjukdomen. Hellre äcklig mat om den ger bättre blodsocker, hellre en kvällspromenad själv än fika med kompis för det är lättare med diabetesen. Pressade blodsockret hela tiden. Sen var det faktiskt en diabläkare som sa att jag måste slappna av mer gällande diabetesen. Han förstod nog att det inte skulle fungera i längden med en kronisk sjukdom. Idag känner jag väldigt starkt för ”hellre 60 riktigt bra och roliga år, än 80 riktigt tråkiga år”. Visst en balans är ju inte fel men idag försöker jag göra allt jag tycker om men samtidigt få det att fungera med diabetesen (det är ju ultimat) men ibland väljer jag de saker som jag vet inte är bra för diabetesen men som berikar mitt liv, så jag känner mer att man lever här och nu och då ska man ha det riktigt bra och kul! Meningen med livet enligt mig är att man ska verkligen göra det man tycker om så gott det går 🙂

    Gilla

    1. Jo, jag instämmer. Jag skulle verkligen ångra mig om jag lät min diabetes hindra mig från att göra sånt jag vill. Sen kanske den hjälper mig att göra bättre/nyttigare val i vardagen många gånger, men jag måste ofta påminna mig själv om att inte gå för långt, för jag är en person som går all in på mycket och det är ju inte heller sunt. Om jag känner för att ta en glass med en kompis ska jag kunna göra det liksom, och faktum är ju att det kan fungera riktigt bra med blodsockret bara man får till insulindosen. Då är det nästan svårare att träna ibland tycker jag, men jag skulle heller aldrig sluta springa t.ex. bara för att få en rak linje på blodsockerkurvan, för vad är livet värt om man inte får leva det? Men som sagt, det måste jag påminna mig själv om ibland så jag inte går överstyr åt det ena eller andra hållet 😉

      Liked by 1 person

Kommentera

