Nya druvsockertabletter

Idag sprang jag på en ny sorts druvsockertabletter. De är kanske inte nya alls förresten, men jag har aldrig sett dem förut – än mindre testat dem.

Direct Energy

Eftersom jag är utled på de gamla vanliga glukos- och druvsockertabletterna var jag inte sen att nappa åt mig en förpackning med två askar i butiken. (Ja, jag betalade förstås för dem också.)

Dextrose

87,9 gram kolhydrater per 100 gram druvsockertabletter. Bra – mycket blodsockerhöjande, men hur mycket får en tablett mitt blodsocker att stiga, tro?

Före

Det skulle man säkert kunna räkna ut, när man vet att en ask innehåller 50 gram druvsockertabletter, om man häller ut alla tabletter och räknar dem. Men orka! Därför testade jag istället rent fysiskt hur mycket en tablett höjer mitt blodsocker. Jag startade med ett stabilt blodsocker på 5,4. Jag hade inget aktivt insulin i kroppen och inga direkta yttre faktorer som borde ha påverkat (däremot vet vi ju att sånt som solens förhållande till månen och planeterna kan påverka blodsockret ibland, så allt är möjligt).

Efter

En knapp timme senare hade blodsockret höjts till 6,7. Ganska lugnt och stabilt, ingen rakethöjning. Inte ett jättebra betyg om man vill ha en snabb höjning av blodsockret, alltså. Smaken var väldigt konstgjord också, tyckte jag. Men å andra sidan är det alltid roligt med lite omväxling och druvsocker med körsbärssmak äter jag inte så ofta annars.

Nu ligger mitt blodsocker kvar på 6,7 så det passar perfekt att ta kvällspromenaden med Ebba. Skön fredagskväll till er alla!

Kommentera

