Resfeber eller augustifenomenet?

Om det är någon som tror att jag jämt går omkring med bra blodsockervärden kan jag försäkra att så inte är fallet. Jag gör mitt bästa för att få stabila och normala blodsockerkurvor, men eftersom jag har diabetes typ 1 lyckas jag inte alltid. Ni andra som har diabetes typ 1 vet nog vad jag menar. Man kan göra allt rätt i teorin, men i praktiken fungerar ingenting. Just nu tampas jag till exempel med oförklarligt hoppiga blodsockervärden. Det är högt och lågt, om vartannat.

Högt blodsocker

Igår morse vaknade jag med ett blodsocker på 13,9. Tvi vale! Sensorn visade att blodsockret var 10, och jag hade både tagit en extra dos insulin och ökat basaldosen i pumpen på natten, men det hjälpte föga.

Just nu vet jag inte vad jag ska skylla mina höga blodsockervärden på. Är det resfeber inför vistelsen i Lund? Eller är det augustifenomenet? Ingen aning. Jag ser fram emot både hösten och Lund, så i rimlighetens namn tycker jag inte att min kropp borde reagera så starkt på någondera, men det är de enda möjliga förklaringarna jag kommer på.

Då tycker jag det känns lite skönt när jag läser i diabetesforum och på bloggar om andra som tampas med liknande saker som jag just nu. Det här är verkligheten för en typ 1-diabetiker. Blodsockerkampen. Den tar aldrig slut.

3 reaktioner på ”Resfeber eller augustifenomenet?

  1. Jag tror att jag har en släng av någon slags höstdepression, och det påverkar förstås blodsockret på ett märkligt sätt. Segt på något vis. Och så blir jag glömsk när jag är nere, så då glömmer jag bolusar här och där 😦

    Gilla

    1. Jag är också den som blir lite nedstämd till hösten, när man vet att man har en lång och kall vinter framför sig, men jag tycker liksom inte att det borde påverka mitt blodsocker så mycket som det verkar göra för jag tycker om hösten också, på sitt sätt. Men lite mer melankolisk blir jag nog när det börjar mörkna utanför knutarna så det kanske är det som inverkar… Det är så jobbigt när man hela tiden ska påminnas om eländet i form av höga värden 😣

      Gilla

Kommentera

