För kropp och själ

Lever hon? Har hon klarat resan? Jag förstår att frågorna bland Att vara ettas läsare är många, och svaren är ”ja” och ”ja”. Jag lever, och jag har klarat resan. Alldeles utmärkt, faktiskt. Mitt hoppiga blodsocker har redan blivit lite stabilare, så jag får nog skylla blodsockerkurvorna före resan på resfeber och stress.

Frukost

En superfin blodsockerkurva hade jag natten till igår. Så skönt, äntligen! Det är egentligen helt otroligt att stress kan påverka blodsockret så mycket. Eller inre nerver, som min mamma brukade säga när jag var liten. Det är ju liksom inte så att jag går omkring och känner mig jättestressad, men redan ett litet pirr av förväntan, spänning eller nervositet kan sätta sprätt på blodsockerkurvan. Inte att undra på att diabetes typ 1 (och 2 också, för all del) ofta bryter ut i samband med perioder av trauma eller stress.

Yogamatta

Jag försöker minimera stressen med olika medel. Ett av dem är yoga. Min yogamatta fick – trots en överfull kappsäck – åka med till Lund. Det är inte som att yoga hemma på bryggan, men den här utsikten är banne mig inte illa den heller. Nästan som att yoga ute.

Det är förresten lite knepigt det här med hur blodsockret påverkas av allt man gör (och inte gör). Min kropp skulle nog helst se att jag hade samma rutiner och gjorde samma saker varje dag, men min själ vill ha mer än så. Min själ vill ha lite äventyr och se lite nya saker, och det unnar jag den ibland – sen får blodsockret säga vad det vill.

Kommentera

