Om att presentera sin diabetes

Jag tycker att det är jättesvårt att ta upp att man har diabetes på ett naturligt sätt bland nya människor. Ibland går det enkelt, som när insulinpumpen larmar och man kan säga ”åh, det är bara min insulinpump, jag har diabetes” eller när sensorn på armen syns och någon frågar vad det är. Men annars – när ska man säga det egentligen?

”Hej jag heter Maria och jag har typ 1-diabetes” faller sig liksom inte naturligt för mig. Jag vill helst ha en anledning till att berätta att jag har sjukdomen. Alltid behöver man förstås inte säga det heller, men ibland kan det ju vara bra att folk i ens omgivning vet om det.

Maria

Här i Lund har det blivit ganska självklart att jag har talat om att jag har diabetes typ 1 när jag har berättat om mitt avhandlingsområde. Inom de kulturvetenskapliga ämnena är det lätt hänt att man kommer in på reflexivitet och positionering, och i samband med det brukar jag alltid nämna att jag själv har diabetes typ 1.

Hur gör ni andra med diabetes när ni presenterar er sjukdom? Gör ni det?

Kommentera

