Spenatfylld portabellosvamp med kål i ugn

En kategori som är väldigt populär på Att vara etta är – förvånande nog kanske – den om kost och mat. Jag gillar ju egentligen inte att laga mat speciellt mycket, men jag försöker tipsa om blodsockervänliga rätter då och då, och det verkar uppskattas.

Idag måste jag tipsa om något supergott och enkelt som jag har lagat. Spenatfylld portabellosvamp med mozzarellaost på toppen, och kål i ugn till. Det blev verkligen förvånansvärt lyckat! Att det är en rätt som är både blodsockervänlig och vegetarisk känns helt perfekt.

Portabellosvamp

Man skär bara bort foten på svamparna, och sköljer dem – förstås.

Röd paprika

Ni minns paprikorna? De skulle tydligen bli röda…Riktigt goda har de inte blivit när de har mognat inomhus, men ätbara i en sån här rätt är de.

Spenat

Jag hackade och stekte spenat, paprika, vitlök och chili, och kryddade med salt och peppar. (Ta rejält med vitlök, det gör susen.) Sen tillsatte jag en tomat och rörde ner innan jag tog stekpannan från plattan. Under tiden hade jag svamparna i ugnen på 200 grader.

Fylld portabellosvamp

När svamparna hade varit i ugnen ca 5 minuter fyllde jag dem med spenatröran. Överst lade jag ett lager mozzarellaost och till sist ringlade jag lite olivolja på.

Mozzarellafylld portabellosvamp

Så in i ugnen igen tills osten hade fått lite färg. Det tog kanske 10 minuter, si så där.

Portabellosvamp med kål i ugn

De spenatfyllda portabellosvamparna passar finfint att äta tillsammans med kål i ugn*, eftersom de blir ganska matiga tack vare spenaten och mozzarellaosten. Kål i alla dess former är för övrigt något jag äter mycket den här årstiden. Det är både gott, billigt, nyttigt och blodsockervänligt – och jag gillar allt det ovanstående. Testa!

*Paleoskafferiets recept är lätt att följa, gör det om du vill ha guidning i att tillaga kålen.

2 reaktioner på ”Spenatfylld portabellosvamp med kål i ugn

  1. Tack för tips!
    Gillar för övrigt många recept från paleoskafferiet. Speciellt hamburgerbröd och liknande till mat eller gott ”utöver normalt födointag”.
    De recept och tips jag provat därifrån har alla varit blodsockervänliga men inte nödvändigtvis kolhydratfattiga. 🙂

    Gilla

    1. Jag har verkligen utforskat paleoskafferiet allt för lite, märker jag. Det verkar finnas en massa bra recept där, och som du skriver verkar de flesta vara blodsockervänliga (vilket paleo ofta är) även om de innehåller lite kolhydrater. ”Snälla” kolhydrater gillas även här!

      Gilla

Kommentera

