När diabetes är nummer 1

Det händer en massa i diabetesvärlden just nu. November är ju vår – diabetessjukdomarnas – månad, och det både syns och hörs allt mer på olika håll.

I Sverige har väl ingen missat att det kommer att ordnas en direktsänd diabetesgala för första gången. Galan sänds på Världsdiabetesdagen 14.11.2017 kl. 20.00 svensk tid och jag gissar att det är många av Att vara ettas läsare som kommer att sitta bänkade.

Dokumentärfilmen Leva utan att dö önskar jag att jag inte hade missat, men det har jag (och den verkar inte gå att kolla på via Viaplay eller Viafree från Finland). Men jag har hört flera som har sagt att den verkligen är sevärd så titta om ni har möjlighet!

Någonting jag har sett är ett avsnitt av Akuutti, Kun diabetes on Ykkönen (på svenska ungefär När diabetes är nummer 1) som hittas på Arenan och kan ses i Finland. Avsnittet behandlar diabetes typ 1 och hur det är att leva med sjukdomen, med utgångspunkt i en barnfamilj som själva måste köpa sin Freestyle Libre för att sjukvården inte betalar kontinuerlig glukosmätning till dottern Eini, 4 år. Vad jag tycker om det behöver jag väl inte ens gå in på (men det skulle kunna inkludera en hel harang svordomar)…

Kun diabetes on Ykkönen

November är månaden då det finns alla möjligheter att lära sig mer om diabetes – gör det!

Kommentera

