Världsdiabetesdagen 2017

I år känns den stor, större än någonsin tidigare. Världsdiabetesdagen. Kanske beror det på Diabetesgalan, som sänds ikväll, kanske på att mitt flöde i sociala medier nästan svämmar över av bilder och texter om diabetes. Underbart! Det finns så många där ute som gör skillnad och det känns så fint.

Det gör att jag vågar tro att ingen i framtiden kommer att behöva stå ut med förutfattade meningar, mobbning och utanförskap p.g.a. diabetes typ 1 (för det har förekommit och förekommer fortfarande, tyvärr).

Siniranne

Själv uppmärksammar jag dagen genom att klä mig i blått, bära mina finaste diabetessmycken och delta i #siniranne med bilden ovan. Ikväll ska jag träffa ett gäng Sockertoppar och tillsammans ska vi fira dagen med att äta tacomiddag och kolla på galan på tv.

Idag vill jag också passa på att rikta ett stort tack till alla er som visar sitt stöd för sjukdomen på olika sätt. Det värmer mitt hjärta så oerhört när någon som inte själv har diabetes väljer att byta profilbild i sociala medier och lägger till ett blått filter eller en blå ring eller använder #diabetesawarenessmonth. Det gör mig tårögd när jag får ett sms med texten ”Glad världsdiabetesdag” av någon som inte själv lever med diabetes. Tack snälla!

Diabetes typ 1 är en svår sjukdom att förstå sig på, men man behöver inte förstå den. Det räcker med att man försöker. Tack snälla ni för att ni gör det.

En reaktion på ”Världsdiabetesdagen 2017

Kommentera

